ICT

HOME  |  ICT

ICT

ICT IJsselgemeenten

ICT IJsselgemeenten is verantwoordelijk voor de ICT van Capelle- en Krimpen aan den IJssel, Ingenieurs Bureau Krimpenerwaard en IJsselgemeenten. Samen zijn deze organisaties goed voor 1200 gebruikers. Als ICT IJsselgemeenten zijn wij verantwoordelijk voor de ICT-infrastructuur, informatiebeveiliging, informatiemanagement, functioneel beheer, technisch beheer en de servicedesk. Daarbij hebben we één doel. Een goed werkende ICT-voorziening en daarmee een tevreden klant.

“Wij zijn een krachtige, professionele organisatie die volgens marktconforme voorwaarden (geld en kwaliteit) uitstekende dienstverlening levert zodat onze klanten succesvol kunnen zijn.”

Dienstverlening

Om zeker te zijn van een goed werkende, stabiele infrastructuur, kijken wij dagelijks naar kansen en bedreigingen. Waar we mogelijkheden zien om de ICT-omgeving van onze klanten te verbeteren, doen we dat. Dit doen we naast het normale beheer van de ICT-omgeving en de programma’s (applicaties).

Projecten

Projecten voor het inzetten van nieuwe computerprogramma’s voor een afdeling, ondersteunen we. Bij alle applicaties hebben we te maken met een ICT-onderdeel maar ook leiden we het project over meerdere organisaties.

“Wij zijn een organisatie waar plezierig en professioneel wordt samengewerkt om een innovatieve, stabiele dienstverlening te leveren aan onze klanten. We zijn trots op onze dienstverlening die kwalitatief hoogwaardig is en die voldoet aan alle eisen van deze tijd en klaar is voor de toekomst.”

Innovatie

Onze blik is vooruit, daarom kijken we ook naar nieuwe mogelijkheden in ons vakgebied. In 2018 hebben we in een pilot de blockchaintechnologie toegepast bij het aanvragen van bijzondere bijstand. Het doel was om te leren hoe we dit kunnen inzetten om processen te verbeteren en werk automatisch te laten uitvoeren. En in 2019 doen we onderzoek naar mogelijke toepassingen van kunstmatige intelligentie.

“Samen, durven doen!”

Kengetallen

Voor 1200 gebruikers beheren en onderhouden wij:

  • 529 iPhones
  • 650 iPads
  • 305 laptops
  • 2 datacenters
  • 165 databases
  • 16 VDI-hosts
  • 12 ESXi-hosts met daarop 230 servers
  • 80 TB directe storage. 55 TB indirect
  • 800 thin clients
  • 14 UPSsen
  • 54 switches
  • 65 access points
  • 4 firewalls
  • 695 vaste telefoon toestellen

Units en rollen

Bij ICT IJsselgemeenten werken 37 mensen:

  • 1 afdelingshoofd
  • 1 unithoofd
  • 6 collega’s voor CISO/Beleid en informatiemanagement;
  • 17 functioneel beheerders;
  • 6 systeembeheerders;
  • 5 servicedeskmedewerkers;
  • 1 administratief medewerker.

In onderstaand organogram ziet u hoe ICT IJsselgemeenten is ingericht

Organogram van de organisatie van ICT IJsselgemeenten

Opleiding/stages

Naast onze eigen mensen, werken we nauw samen met de opleiding Business IT & Management van de Hogeschool Rotterdam. Wij hebben regelmatig studenten in ons midden waarmee we onze kennis uit de praktijk delen. Ook MBO studenten zijn van harte welkom. Wij zijn een erkend opleidingsbedrijf.

Taken

Servicedesk

De servicedesk is vaak het eerste contact voor de gebruiker. De gebruiker kan 7 * 24 uur via een zelfserviceportaal een melding maken, een vraag stellen of een probleem melden. Voor dringende problemen kunnen klanten altijd bellen. Buiten kantooruren zijn er collega’s bereikbaar.

Functioneel beheerders

De hoofdtaak van een functioneel beheerder is het beheren van de functionaliteiten van een standaard-applicatie. Binnen de afdeling is er een nauwe samenwerking met de informatiemanagers en de collega’s binnen hetzelfde domein. Ook heeft de functioneel beheerder veel contact met de gebruikers en is hij/zij regelmatig  op de vakafdeling aanwezig.

Informatiemanagers

De informatiemanager vertaalt de informatiebehoefte van verschillende vak afdelingen. De informatiemanager ondersteunt de afdelingen, beheert de contracten en zorgt ook dat er goede afspraken met de leveranciers gemaakt worden.

Systeembeheer

De systeembeheerder beheert de gehele technische infrastructuur die nodig is om alle gemeentelijke activiteiten te kunnen uitvoeren. Zowel in de gemeentelijke organisatie als naar inwoners en derde partijen toe.

CISO (Chief Information Security Officer)

De CISO is dé spin in het web als het gaat om de beveiliging van informatie binnen de organisatie. Hij is verantwoordelijk voor het implementeren van, en toezicht houden op het informatiebeveiligingsbeleid binnen de eigen organisatie en de beide gemeenten.

Beleidsmedewerkers

De beleidsmedewerker houdt zich bezig met het informatie- en automatiseringsbeleid voor de eigen organisatie en ondersteunt de gemeenten in hun informatiebeleid.

Administratie

De administratieve ondersteuning houdt zich primair bezig met factuurafhandeling, de verplichtingenadministratie en het contractbeheer.

Top